Thursday, August 4, 2011

Harapan Ramadhan - Raihan feat. Man Bai



Assalammualaikum dan Salam Ramadhan.

Alhamdulillah, setinggi-tinggi syukur saya panjatkan ke hadrat Ilahi kerana dengan izin serta limpah kurnia rahmat-NYA, dapat lagi saya bertemu bulan Ramadhan yang mulia tahun ini.

Seperti lagu yang saya titipkan di sini, begitulah harapan saya, 'mengharapkan Ramadhan kali ini lebih bermakna dan dapat dilalui dengan sempurna', insya-Allah. Mudah-mudahan Ramadhan kali ini, saya dikurniakan kesihatan yang agak baik.

Sebenarnya, 2 minggu sebelum menjelang bulan Ramadhan, saya diuji lagi oleh Yang Maha Esa dari segi kesihatan. Doktor syak saya menghidap 'Batu Karang' berdasarkan simptom-simpton yang saya alami. Memang agak getir juga waktu tu. Dalam keadaan sakit yang amat dan bahagian paha kiri hampir kejang, saya kuatkan semangat memandu meredah kepekatan malam yang hampir jam 12 malam. Hanya saya dan emak berada di rumah, jadi, mahu tidak mahu, saya perlu juga memandu kerana tidak tahan menanggung kesakitan. Hanya deraian air mata sahaja dapat menggambarkan kesakitan yang tidak mampu saya unggapkan.

Memandangkan klinik tersebut tiada x-ray, doktor sarankan supaya saya ke hospital keesokan harinya agar melakukan pemeriksaan lanjut dan x-ray. Walaupun kesakitan saya telah berkurangan setelah memakan ubat yang doktor beri, tetapi saya tetap ke hospital juga untuk melakukan x-ray dan jauh di sudut hati saya berdoa semoga saya tidak menghidap penyakit batu karang. Namun, imaginasi saya terus berkembang. Saya mula membayangkan saya masuk ke bilik pembedahan untuk membuang batu karang. Subhanallah. Sungguh saya tidak sanggup.

Tiba di parkir hospital ada sebuah kereta berwarna maroon mencari pasal dengan saya. Ingatkan orang muda, tetapi rupa-rupanya orang tua. Pak cik yang tidak berambut itu mula keluar dari kereta dan memarahi saya.. Dia cakap, belajarlah susah sikit, jangan nak senang aje. asal nampak parking kosong, terus parking. Terkedu saya sekejap.. Habis tu, parking kosong tu, nak bagi siapa? bagi dia ke? Saya malas nak cerita lebih-lebih... Dahlah tengah sakit, kebulur pula tu (saya berpuasa dua hari -hanya makan bubur kosong n air kosong saja dua hari sebelum ke hospital untuk x-ray. dan pagi sebelum ke hospital, saya memang tak boleh makan apa2 sebab itu adalah prosedur)

Setelah urusan x-ray selesai, alhamdulillah saya disahkan TIDAK berpenyakit batu karang. Mudah-mudahan kejadian sama tidak akan berulang sebab sakitnya tidak terkata, hanya orang yang pernah mengalaminya saja yang akan tahu bagaimana rasa sakirnya tu. Insya-Allah, mudah-mudahan sepanjang Ramadhan yang mulia ni, saya sihat walafiat & dapat menunaikan kewajipan saya dengan sempurna. Amin ya Rabbal alamin.

Selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh kesabaran kepada semua. :)

No comments: