Friday, April 29, 2011

DURIAN lwn MENTIMUN = Tempoyak??





Assalamualaikum...haii semua...lama juga ya saya tak update blog...ermm...bukannya tak ada sebarang isu atau aktiviti sepanjang April nie, tapi banyak sangat sebenarnya sampaikan saya tak tertulis di sini....semuanya saya simpan dalam 'memory card' saya aje....bak kata kawan2 saya, saya mempunyai 'memory card' yang sangat baik...maka disebabkan itu, saya selalu jadi reminder kawan2 saya....hehehee... (syukur ALHAMDULILLAH atas kurniaan indah ini Ya ALLAH.)

Ok, berbalik kepada tajuk entri saya kali nie...kenapa la tajuk nie yang saya pilih agak2nye? ada kaitan dengan musim durian sekarang nie ke? ermm...mungkin juga kut...tp ape kaitan dengan mentimun? mentimun ada musim ke?? hehehee...
Errmmm...ataupun saya saja2 aje nak beritahu kepada pengunjung2 blog saya yang saya nie hantu durian?

Jawapannya, TAK ADA KENA-MENGENA LANGSUNG dengan musim durian ke, musim mentimun ke, atau saya nie hantu durian ke...sebenarnya saya teringat tentang kata bidalan nie "Ya lah kan, siapa lah kita nie... Mereka tu DURIAN, kita nie MENTIMUN aje... digolek kena, tergolek pun kena"
Ermmm...macam mana? pernah dengar tak kata bidalan di atas? (hehehe...dah macam kuiz la pulok...)

Maksud di sebalik kata bidalan tu sebenarnya ialah, Mentimun tu ibaratnya orang bawahan & Durian tu pula orang atasan...biasanya, sebagai orang bawahan, kita tidak berpeluang bersuara untuk menegur orang atasan walaupun dah sah2 mereka buat silap kerana sifat durian itu sendiri yang keras, tajam & bahaya...

kenapa saya timbulkan isu nie? saya ke durian tu atau saya cuma mentimun? hehehe... tak apa lah... siapa saya dalam 'ini cerita' tak penting...saja aje saya nak ketengahkan tentang kata bidalan yang dah lama tak dengar nie...bagi saya, kata bidalan nie perlu selalu kita pegang...ada waktu2 tertentu, kita perlu juga bersuara, tetapi perlu fikir lebih 100 kali la sebab adakalanya Durian tak dapat terima teguran Mentimun...silap2 haribulan, kompom Mentimun kena humban dalam lori angkut sampah...ermm...siapa nak tanggung tu??? ermmm...Mentimun & keluarga Mentimun juga lah yang kena tanggung....

Tapi kan, bila saya fikir2kan kata bidalan nie berulangkali, saya rasa, Durian & Mentimun boleh bersatu bila Durian dah menjadi Tempoyak... Mentimun cicah Tempoyak... (Rasa2nya, ada ke orang makan Mentimun cicah Tempoyak ek?? hehehee...)

Akhir sekali, wahai Durian, Mentimun & Tempoyak, saya harap u all tak marah ya saya meng'glemer'kan u all dalam blog saya kali nie...mungkin nie salah satu cara saya mohon maaf dr u all sebab tak makan u all....hehehehee...

No comments: